تخریبگر خاموش جامعه

.:: راه ولایتـــ ::.  

رهسپاریم با ولایت ، تا شهادت

.:: راه ولایتـــ ::.   جنگ تمام نشده است ، فقط جبهه دشمن عوض شده است ! پس مراقب باشید.

تاثیر بسزای رسانه بر افکار و زندگی مردم


این روز ها لازم است از خود بپرسیم آیا رسانه های جمعی، اوضاع اجتماع را منعکس می کنند یا برعکس آنها خود پیشگام تغییر اوضاع اجتماعی و فرهنگی هستند؟واقعیت این است که رسانه ها می توانند در درازمدت ساختارهای ارزشی جامعه را بسازند یا دگرگون کنند چرا که تاثیر پدیده ای مثل تلویزیون و برنامه های ماهواره ای بر افکار عمومی و تغییر نگرش افراد به مسائل اجتماعی و فرهنگی از دیگر رسانه ها وسیعتر و عمیق تر است.
تلویزیون بسرعت می تواند طیف وسیعی از اعضای جامعه را تحت تاثیر قراردهد. این رسانه می تواند موانع زمانی و مکانی را برطرف کند و امواج خود را حتی به دورترین نقاط کشور ارسال دارد.این رسانه دیداری وشنیداری برای دریافت پیامهایش نیازی به سواد خواندن و نوشتن مخاطب ندارد درنتیجه می تواند برای بخش وسیعی ازاعضای جامعه در حال توسعه، نقش یک آموزشگاه موثر را ایفا کند.
تلویزیون در حوزه زندگی خصوصی مردم، بخش اعظم لحظه های زندگی افراد را به خود اختصاص می دهد. بعلاوه چون این رسانه به صورت شفاهی و عینی با مخاطبان ارتباط برقرار می کند، تاثیر آن از لحاظ روانی عمیق است.


ورود چراغ خاموش ماهواره به داخل زندگی مردم


 از زمانی که ماهواره وارد خانه های ایرانیان شد، طیف گسترده ای از شبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت. در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه های فارسی زبان، شبکه های خارجی مورد توجه بییندگان برنامه های ماهواره ای قرار داشت اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیری ها نسبت به استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه های ایرانیان راه یافت.


تاثیر ماهواره بر زندگی انسان ها


- ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده
- ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسرر و البته شوهر به زن
- بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین
- عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده
- هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر
- عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر
- تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده
- ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج ( جالب است بدانیم این مفهوم سالهاست در برخی تولیدات روتین تلویزیونی خودمان هم تبلیغ می شود).
- ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!
- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده
- افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص
- پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان
و....


آسیب های ماهواره و تماشای شبکه های ماهواره ای


1- ترویج خشونت
2- سست شدن بنیاد خانواده
3- زیاد شدن آمار دختران فراری
4- اختلافات خانوادگی و شکستن حریم‌های خانواده
5- بد حجابی و زنان خیابانی
6- تبلیغ تنوع‌طلبی و هوس‌بازی
7- افزایش خریدهای کاذب و بی برنامه در زندگی، فاصله گرفتن از ساده زیستی و تمایل به زندگی لوکس و اشرافی
8- تبلیغات ضد دینی و ضد اسلامی
9- نهادینه کردن بی‌غیرتی
10- اعتیاد به ماهواره
11- بلوغ زود‌رس
و...
در همین حین به سخنان برخی اساتید و بزرگان علم می نشینیم و نظر آنها را در خصوص ماهواره در کشور جویا می شویم.


عدم تطابق فرهنگ های دنیا با فرهنگ دینی و اعتقادی ایران


دکتر ابوالقاسم عیسی مراد استاد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه اگر روشهای استفاده از ماهواره در جامعه تبیین نشود آثار مخربش بسیار تکان دهنده است، گفت: مهمترین و اساسی ترین معضل ماهواره تطابق نداشتن بسیاری از فرهنگهای دنیا با فرهنگ دینی و چارچوب اعتقادی ماست.
 وی درمورد آسیبهای ماهواره در جامعه ایرانی استفاده از رسانه را جزیی از نیاز های انسان دانسته و گفت: از آنجا که بشر ذاتا اجتماعی آفریده شده، به طور طبیعی در رفتار اجتماعی نیاز به تعامل و ارتباط دارد. این نیازها گاهی مستقیم و گاهی به صورت غیرمستقیم به وسیله ابزار و لوازمی مثل رسانه ها بر آورده می شوند. انسان ابزارها را در اختیار می گیرد تا تعامل دلخواهش را ایجاد کند. استفاده از رسانه ها به نوعی بر می گردد به نیازهای ثانویه. یک نیاز فرهنگی ــ معنوی که انسان مدنی بالطبع محتاج آن است. حال اگر ما به این نیاز پاسخ بدهیم، می شود فرصت و اگر بنا به دلایلی نتوانیم پاسخی برایش بیابیم، تهدید و آسیب به دنبال خواهد داشت.


تبیین روش های استفاده از ماهواره در جامعه


دکتر خاکبازان با اشاره به اینکه آثار ماهواره دو وجهی است، گفت: ماهواره حُسن و عیب دارد؛ یک سری فرصت و یک سری تهدید دارد.
وی ادامه داد:  ماهواره در کنار شبکه های مبتذل (تهدید ها) یک سری شبکه های تخصصی (فرصتها) هم دارد که بسیاری از کارشناسان از آنها جواب می گیرند.
وی اضافه کرد: بهتر است برای مخاطب آثار خوب و بد را روشن کنیم، بگوییم این جنبه های خوب ماهواره است و این جنبه های بد آن؛ همان طور که در ابتدا آموزش روش استفاده از هر وسیله ای لازم است.


ماهواره در حال انتقال آموزه ها و اهداف خاص خود به مخاطبین است


داوود رجبی‌نیا استاد علوم تربیتی حوزه و دانشگاه ، با ارائه تحلیلی از تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر تغییر سبک زندگی اسلامی در جامعه و راهکارهای مقابله با تاثیرات این شبکه‌ها، اظهار کرد: ماهواره رسانه‌ای فراملی است که می‌خواهد آموزه‌ها و اهداف خاص خود را به مخاطبین انتقال دهد که گاهی با اهداف تجاری، سیاسی، اقتصادی و گاهی با اهداف فرهنگی و عقیدتی پیگیری می‌شود که رویکرد تجاری آنها بیشتر است.
وی ادامه داد: در هر صورت آنها برای صاحبان این رسانه دارای هدف هستند و به یقین تنها نیازهای واقعی جامعه را در نظر نمی‌گیرند، بلکه خواسته‌ها، رویکردها، موضع‌گیری‌ها، ایده‌ها و نظریات خود را در قالب این برنامه‌ها به مخاطبان القا می‌کنند.
این استاد علوم تربیتی حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «سبک زندگی مجموعه‌ای از آداب، سنن و شیوه‌های زندگی در عرصه‌های مختلف است که یک ملتی بر اساس باورهای دینی، فرهنگی و ارزشی خود دنبال می‌کند» گفت: هماهنگی زندگی پیروان مکتب اسلام با آموزه‌ها و احکام و شیوه‌های زندگی اسلامی به سبک زندگی اسلامی تعبیر می‌شود.


نابودی غیرت در مردان و حیا در زنان با شبکه های ماهواره ای


موسوی استاد دانشگاه قم حیازدایی از زنان و غیرت‌زدایی از مردان را از اهداف و تاثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای در سبک زندگی در حوزه اجتماعی و روابط بین افراد عنوان کرد و گفت: انس گرفتن بیش از حد با برنامه‌های ماهواره و اعتماد کردن به این شبکه‌ها و وادادگی به آنها باعث می‌شود جامعه آن غیرت‌ورزی ویژه و زنان آن حیا لازم را نداشته باشند.

نمایش زیبایی زندگی دینی و اسلامی در جامعه


موسوی به راهکار مقابله با اهداف شوم شبکه‌های ماهواره‌ای در تغییر سبک زندگی دینی اشاره کرد و گفت: نشان دادن زیبایی‌های زندگی دینی و اسلامی از جمله این راهکارهاست که ما باید به زیبایی‌های زندگی دینداران که یک آرامش، گذشت، صبر و … دارند توجه کنیم و از زندگی آنها برنامه‌هایی مستند و فیلم و سریال تهیه کنیم و به مردم نشان دهیم که در این صورت باعث جذب مخاطبان به این نوع سبک زندگی می‌شود.


سست شدن بنیان خانواده از طریق سریال های ماهواره


دکتر علی اصغر کیا با آسیب‌شناسی روابط فرازناشویی اظهار داشت: در موضوع ماهواره کشورهای مصرف کننده مانند ایران تحت تاثیر آثار تخریبی قرار گرفته‌اند البته اقدام سازمان صدا و سیما برای افزایش تعداد کانال‌های تلویزیونی طی سال‌های اخیر در کاهش این آثار تخریبی موثر بوده است.
وی افزود: در سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به خصوص فارسی وان و زمزمه شاهد هستیم مدیران این شبکه‌ها به دنبال عادی سازی روابط فرازناشوئی در جامعه هستند. این سریال‌ها نقش گمراه کننده دارند و دسترسی آسان خانواده‌ها به ماهواره و این سریال‌ها باعث افزایش کج رفتاری‌های اجتماعی می‌شود. سست کردن اعتقادات و مورد هجمه قرار دادن کانون خانواده‌ها از دیگر اهداف این شبکه‌ها هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 18 مرداد 1394برچسب:راه ولایت,ماهواره,دجالواره,ولایت,جنگ نرم,

] [ 9:31 ] [ سرباز سایبری ]

[ ]